Професор
“О, сколько нам открытий чудных готовят просвещенья дух и опыт, сын ошибок трудных, и гений, парадоксов друг, и случай, бог изобретатель”.
За опита не мога да кажа, но просветеността, парадоксите и научния гений се отнасят за Професора, т.е. за следните хороскопи:
(Петел, Телец), (Петел, Дева), (Куче, Близнаци), (Куче, Везни), (Глиган, Рак), (Глиган, Скорпион), (Плъх, Лъв), (Бик, Козирог), (Бик, Дева), (Тигър, Водолей), (Тигър, Везни), (Котка, Риби), (Котка, Скорпион), (Дракон, Овен), (Дракон, Стрелец), (Змия, Козирог), (Змия, Телец), (Кон, Водолей), (Кон, Близнаци), (Коза, Риби), (Коза, Рак), (Маймуна, Лъв). Всичко 22 съчетания.
ГЛАВНОТО Е ЧИСТИЯТ И НЕПОМЪТЕН РАЗУМ
В този свят някой трябва винаги да си остава надеждна фигура, човек, надарен с разум и разсъдливост. Че се навъдиха твърде много безотговорни бърборковци и тънкообидни натури с различна степен на екзалтация.С една дума, Професорите трябва да отглеждат в себе си образа на надежден, разумен и здравомислещ човек.
Има няколко пътя, за да изглеждате умен и логичен. За един всичко е просто – слагай очила, шапка, бръчкай си челото и говори умни думи. На друг са нужни дипломи и лауреатски звания, за да демонстрира ума си, трети развива у себе си широка ерудиция.
И все пак главната проява на разумността си остава последователността, привързаността към някакви правила. Затова е толкова важно за подсилване на образа да поддържате илюзията за постоянство на вкусовете, постоянство на възгледите, наличие на свое собствено мнение по всеки въпрос. При това екстравагантността не е на почит, главното е мнението да бъде солидно обосновано. Така постепенно се постига имиджът на човек, обмислил, предвидил всичко, и затова солиден и стабилен.
В такъв смисъл солидността е много добро качество. Солидността може да има няколко оттенъка. Например: административна – длъжност, свита, привилегии. Или търговска солидност – сметка в банката, скъпа кола, небиещи на очи, но престижни вещи. А може и боева солидност, способност да даде отпор на всяко насилие, да разхвърля насилниците по ъглите. Подобен вид солидност забележително се съчетава със сухотата и студенината на дадения образ.
Впрочем, всяка от разновидностите на солидността може да се разпадне, ако не я подкрепите с умна и своевременна дума, погледи и жестове тук не са достатъчни. Няма къде да се денете – трябва да говорите, да учите думи, да изучавате ораторското изкуство.
РАЗСЪДЛИВОСТТА НА ПРОФЕСОРА
Професорът трябва да се чувства самия себе си във всяка жизнена ситуация, т.е. лектор, нравоучител, морализатор. Така че задачата му е не толкова да бъде нравствен човек, колкото да учи другите на това. Просто всеобщ учител, здравомислещ и разсъдлив. Понякога такъв подход към живота се превръща е досаден, но все пак е по-добре да станете виртуозна речта. А затова е необходимо максимално да разширявате речниковия си запас.
Идеалният модел за дълги разговори е да говорите сухо, ясно, логически проверено, грамотно и без излишни емоции. Като вариант е възможно високопарно бърборене а ла Дима Дибров (Глиган, Рак) – „Антропология”, „Апология”, макар и претрупано с море от красиви думи, но достатъчно осмислено, проверено и точно. В друг стил излагат мислите си телевизионните водещи като Савик Шустер (Дракон, Овен) в „Свобода на словото”, Олег Шкловски (Глиган, Рак) в „Как стана това”, Михаил Леонтиев в „Обаче”. Малко претрупан, но виртуозен стил на сушена акула показа плувкинята – синхронистка от „Слабо звено” Марина Кисельова (Тигър, Везни).
И разбира се, великият оратор Лев Троцки (Котка, Скорпион), големите диктори Олга Висоцкая (Кон, Близнаци), Юрий Левитан (Тигър, Везни), забележителният четец Михаил Козаков (Куче, Везни) или най-знаменитата водеща на ток-шоу Опра Уинфри (Кон, Водолей).
И ТАКА, КОЙ СТЕ ВИЕ – СМЕШНИК ИЛИ ДОСАДНИК?
Въпрос на вкус – на един се харесват суровите и точни скептици, на друг –смешниците, блестящите говорители, на които не можеш да затвориш устата. На Професора се разрешава да си избере всякакъв вариант. Всичко ще бъде възприето благоприятно от обществото – и мрачният скептицизъм, и веселото бъбрене. Само да не мълчи, само да не изглежда като безпомощна кукла без мисли, без идеи.
На Запад образът на Професора много често се прелива в образа на пресметлив и суров боец. Като цяло това е правилно. Много често Професорът е добър, рационален и пресметлив спортист. Суровостта, разглеждана у нас като жестокосърдечие, на Запад се трансформира в точност и разумност. Тъй като все повече се доближаваме до Запада, този образ стана популярен и у нас. Главното е да добавите ирония и насмешка към суровостта.
Въобще иронията е крайно необходима на Професора. Винаги трябва да имате в запас иронична усмивка. Иронията е нужна на истинските професори в институтите, за да поставят студентите на мястото им, но Професорът трябва да се отнася така към всички околни, като към млади неразумни деца. Така че Професорът винаги е най-възрастният и мъдрият във всяко общество, каквато и да е истинската му възраст.
Оттук идва специфичното му чувство за хумор, насмешката, иронията, понякога доста суровите убождания, лишени от добродушие и лекота.
А ТОВА НЕ БИВА
Главното е максимално да се откажете от емоциите. Никакви емоционални прояви, никаква игра с очите, изразителни жестове, внезапни извиквания и подобни глупости. Мълчанието въобще е нежелателно, но особено неподходящо е мълчанието, което трябва да изразява нещо.
Припряността, паниката, всякаква дребна пластика, криещи се очи и всичко в този дух са под най-строга забрана.
Трябва да минете без художествени подробности в начина си на обличане, с минимум блясък, минимум намеци за изтънченост на вкуса, всичко да е просто, ясно, точно, почти по военному.
Не бива да говорите нещо което самите вие не сте разбрали, не бива да поставяте многоточие, не бива да гълтате края на фразите. Казвайте всичко докрай и поставяйте точка, сякаш го забивате с чук в ушите на слушателите.
Не бива да демонстрирате доброта, но не бива и да се увличате в злобата, нали вие сте самият ходещ морал, съдия на хората, а съдията няма никаква предубеденост.
ПРОФЕСОРЪТ В СЛУЖБАТА И В БРАКА
От Професора може да излезе много добър началник. Всичко е в негов плюс – планомерността, точността, логичността и разсъдителността. Известна сухота и строгост в образа на началника също не е беда. Ако сте подчинен, трябва да наблягате на производствените си успехи, а не на личното си обаяние. Много е добре, ако ви се падне длъжността на преговарящ, човек, свързан с прогнозирането, съставянето на дългосрочни планове и т.н.
В брака Професорът не е толкова добър. При целия му голям интелект твърде умните бракове (равен, духовен) не са подходящи за него. А простичкият патриархален брак е много подходящ. Строгостта на самия професор ще се слее хармонично със строгостта на разделението на задълженията в домакинството, което влияе много благотворно и на брака, и на Професора.
ОБРАЗИ В КИНОТО
Всъщност да започнем с професорите. Главен в нашето кино е професор Преображенски от „Кучешко сърце” в изпълнение на Евгений Евстигнеев (Тигър, Везни). Всичко е както трябва: разсъждения по всякакъв повод, самостоятелност на мисълта („Разрухата не е в клозетите, а в главите ни”и т.н.). Кирил Лавров в ролята на конструктора Башкирцев (Корольов) във филма „Укротяване на огъня”. И, разбира се, „Досиетата Х”, филм, демонстриращ работата на изследователите интелектуалци, Мълдър и Скъли. Двамата изследователи са в търсения хороскоп: Дейвид Духовни (Плъх, Лъв) и Джилиан Андерсън ((Маймуна, Лъв).
Идеален е комедийният образ на професор Мурашова, изигран от Валентина Серова (Змия, Козирог) във филма „Сърцата на четирите”. Строга, солидна. А колко хубава е нейната знаменита фраза: „Трябва не да чувстваме, а да знаем”. Нещо подобно наблюдаваме и в „Пролет”, където сухата и рационална учена Никитина е изиграна убедително от Любов Орлова (Тигър, Водолей).
Образът на агента в много отношения е основен за Професора, защото агентът през цялото време разследва нещо, разпитва някого. Най-добрият е Глеб Жеглов във филма „Мястото на срещата няма да се промени” в изпълнение на Владимир Висоцки (Тигър, Водолей). Рационален моралист със своите правила и догми. Нататък Василий Ливанов (Глиган, Рак), изиграл Шерлок Холмс. Също разсъждава през цялото време.
Не изглежда зле образът на ироничен и дори циничен човек. Ето Висоцки в „Опасни гастроли” постоянно се перчи, шегува се, а главно, говори, говори. В „Мъжът-красавец” Михаил Козаков (Куче, Везни) дори е симпатичен с честните си, макар и хладни разсъждения. А докторът от „Формула на любовта” в изпълнение на Броневой (Дракон, Стрелец) дори е мил в сухотата си. В изпълнението на Людмила Гурченко (Скорпион, Глиган) – „Гара за двама” има блестяща ирония и подигравка.
И, разбира се, безкрайната разсъдливост и красноречие: Тимофей Храмов („Началникът на Чукотка”) в изпълнение на Алексей Грибов (Тигър, Водолей), Сава Игнатиевич в „Покровские ворота” в изпълнение на Виктор Борцов (Куче, Близнаци). Филмът „Всяка вечер в единадесет” с Михаил Ножкин (Бик, Козирог) и Маргарита Володина (Тигър, Водолей) е съставен от дълги разговори.
Учудващо е, но тези безкрайни разговори не уморяват, а очароват зрителя.
ЛИЧНИ ВПЕЧАТЛЕНИЯ
Колко ми се иска на света да има повече умни хора. На Професорите възлагам особена надежда.
ПРИЯТЕЛИ И РОДНИНИ
Баба ми Сима (Бик, Дева). Класически вариант на сурова и властна жена. През целия си живот командваше мъжа си за голямо негово удоволствие, командваше дъщерите си, ръководеше внуците си. Винаги имаше в запас някакви морални постановки, жизнени правила и най-мощни и логични разсъждения. Помня как твърдо и решително осъждаше мъжа на внучката си, посмял да напусне семейството. Тогава беше на деветдесет и нещо. Тя правеше пелмени и със строг командирски глас четеше Морални проповеди. На празнуването на 100-годишнината й целият Челябинск се раздвижи. Тя преживя малко време след юбилея си. Личното ми отношение към нея беше много благоприятно. Някак веднага, още в ранното си детство, разбрах нейния фокус – зад много строгите й изисквания и думи винаги виждах предобрата й природа.
Леля Мира (Дракон, Стрелец), дъщеря на баба Сима. В много отношения е нейно копие. Демонстративният й рационализъм беше много силно изявен. Неразрешима загадка за онези, които не познават хороскопа. Защо леля, хуманист, филолог, се оказа толкова сурова, вечно поучаваща всички, вечно разсъждаваща по всякакъв повод, а сестра й (моята майка), инженер-енергетик, ръководител на огромен проектантски отдел, вечно изразяваше емоции, впечатления, очарования и разочарования?
Чичо Виля (Дракон, Стрелец). В детството ми се срещахме на практика всеки ден и после още много пъти. Взаимната ни симпатия беше много голяма. Чичо никога не ми изглеждаше рационалист, а меркантилните му разговори с дядо или татко минаваха покрай детското ми съзнание. Сигурно е бил досаден, защото често се оплакваше от болести, но повече го помня с различни истории и шеги, които той знаеше много и винаги с удоволствие ме заливаше с тях.
Ира Байдюк (Кон, Близнаци), най-голямата ми ученическа симпатия. Имаше тромава фигура, никакви стандарти на модел. Но нима фигурата вълнува момчетата на 15 години? Гласът й, очите, а може би и необикновеният й ум ме пленяваха.
Света Арапова (Кон, Близнаци). Още една съученичка, единствената отличничка. Тя ми се струваше малко суховата.
Анжела Вагаршаковна Мхитарян (Глиган, Скорпион). В момента главен редактор на списанието „Само ти”. Доста строга и рационална дама. Във всеки случай е приятно да си имаш работа с жена с абсолютно мъжки ум, без никакви дамски финтифлюшки. Немалко се придвижих напред, благодарение на доброто й отношение, но изискванията й по терминологията и обосноваността на едни или други структурни идеи винаги ми се струваха прекалено повишени. Впрочем, никой не ми е обещал, че ще е лесно.
Ярослав Ангелюк (Кон, Близнаци). Основател на легендарната рок-група „Примус”. Една година живях в една стая с него (струва ми се, 513) във втори корпус на ФДС при МГУ. Но и след това се срещахме много пъти. Според юношеския си максимализъм смятах Ярослав за позьор, бърборко, самохвалко, а може би и циник. Освен това обичаше да говори високопарни думи, което в негово изпълнение изглеждаше напълно фалшиво. Разбира се, сега не съм сигурен в обективността на тези оценки.
Карен Мхитарян (Куче, Везни). Доста известен астролог. Говори малко натруфено и подчертано логично. Завладяващ разказвач с известна склонност към фалшиво зверство. Във фантастичните му проекти винаги откъсват на някого някаква част на тялото, разстрелват някого, пробождат го с нещо и т.н. Весело ми е с него, жалко, че рядко се срещаме.
Моя позната художничка (Плъх, Лъв), жена с фантастична красота, но в действителност умна, много умерена в разговор, никакво излишно кокетство, всичко е точно, сухо, дори хладно.
Яков (Маймуна, Лъв). Тих, скромен, доброжелателен. И при това никакви вълнения, залитания. Всичко е точно, ясно, конкретно. Бизнес, жени, кола, всичко е в отличен ред. Физически усещаш, че главата му командва другите органи, а не обратно.
Татяна Корольова (Змия, телец). Режисьор, създателка на легендарното някога телевизионно предаване „Бумеранг”. Изумителна събеседница, точна, деликатна. Гласът й е просто идеален, равен, кадифен. Но най-точното е, че в кадрите почти я няма, само гласът й.
СРЕЩИ
Виталий Фетисов (Маймуна, Лъв). Беше втори режисьор в „Гараж” при Елдар Рязанов и стигна дотам, че нарекоха с неговото име героя на Георгий Бурков – този, който „продаде родината”. Дойде, обяви се за мой поклонник, пожела да организира предаване за структурния хороскоп по телевизията. Но нищо не можа да направи. По-късно аз го измъкнах от небитието, предложих му да снима филм за виртуалния хороскоп. Уви, въпреки че е забележителен човек, Виталий е невероятно пасивен и е сложно човек да се сработи с него. Що се отнася до образа, образът много точно съответства на по-лошия вариант на професора – мек, досаден, постен.
Марк Шихов (Дракон, Стрелец), водещ в радиото. Много пъти се срещахме с него в пряк ефир. Великолепен глас, много висок професионализъм в ефира. Пък и въобще, когато човек е на мястото си, винаги е празник.
Дмитрий Дибров (Глиган, Скорпион). Срещнахме се още в „Антропология”, после в „Старият телевизор”, после още някъде. Голям майстор на разговорния жанр. Никога не иска да унищожи събеседника си (мен), не се опитваше да ме унизи или нагруби, както грешат мнозина водещи. С една дума, море от удоволствие. И въобще Дмитрий е учудващо обаятелен и привлекателен. В него, като у шоумен, намирам само един недостатък – твърде голяма любов към музиката (за водещ на разговорно шоу). Той е запален меломан и планомерно превръща всяко свое предаване в „Музикален магазин”, където той, като голям говорител, няма какво да прави.
По едно време с него работеше Екатерина Герасичева (Куче, Везни). Много строга, много точна водеща. Мисля, че сега тя е една от най-добрите в нашата телевизия. Впрочем, със сухота не може да се направи висок рейтинг.
Жената на Родион Нахапетов Наталия Шляпникоф (Кон, Близнаци) – наистина много сурова и разумна жена, никакви американски усмивчици, всичко е точно, здраво, мощно. Запознахме се и добре си поговорихме преди снимките на „Принципът на доминото”.
А Владимир Ерьомин (Тигър, Везни), водещ на предаването „Азбука”, напротив, ми се струва много мек, дори стеснителен. По-скоро би могъл да се нарече досаден. Не разбирам как е попаднал в игрова програма, с такъв хороскоп той трябва да води ток-шоу или аналитична програма. Както най-често се случва у нас, в киното играе циници и подлеци („Досието на детектив Дубровски”, „Прозвище „Звяр”).
Антон Камолов (Дракон, Овен). Доста симпатичен водещ, но напълно лишен от кокетство и самовлюбеност, което го отличава от другите водещи в негова полза. След записа на юбилейното предаване на „Късо съединение”, където похвалих хороскопа му на Професор, дойде при мен, поинтересува се наистина ли хороскопът му е толкова добър. Наложи се да му обяснявам, че хората с други хороскопи просто не оцеляват в радиото. А Антон осем години вярно и честно работи в радиото. Какво пък, приятно е да видиш пред себе си професионалист, въпреки че тогава той още не беше навършил и 30 години.
НАЙ-ВЕЛИКИ ОТ ВЕЛИКИТЕ
Ще започнем с военачалниците: Михаил Кутузов (Бик, Дева), адмирал Хорацио Нелсън (Тигър, Везни), Пьотр Румянцев-Задунайски (Змия, Козирог), Михаил Барклай де Толи (Змия, Козирог), Иван Дибич-Забалкански (Змия, Телец). Рационализмът е само от полза за логиците (Петел, Змия, Бик), при другите знаци той заменя недостигащата им логика.
Веднага след военните, по описаната по-горе причина, ще поставим поетите. Техният списък е внушителен и блестящ. Пол Верлен (Дракон, Овен), Едмон Ростан (Дракон, Овен), Александър Блок (Дракон, Овен), Афанасий Фет (Дракон, Стрелец), Хенри Лонгфелоу (Котка, Риби), Владимир Висоцки, Борис Пастернак (двамата Тигър, Водолей), Федерико Гарсия Лорка, Александър Твардовски (двамата Куче, Близнаци), Михаил Лермонтов (Куче, Везни).
Прозаиците явно губят в сравнение с този блестящ списък. Част от тях са излишно сложни – Франц Кафка (Коза, Рак), Марсел Пруст (Коза, Рак), Джеймс Джойс (Кон, Водолей). Други стават разказвачи на приказки, като превръщат рационализма в логика: Ръдиард Киплинг (Бик, Козирог), Едуард Успенски (Бик, Козирог), Оскар Уайлд (Тигър, Везни), Аркадий Стругацки (Бик, Дева), Станислав Лем (Петел, Дева), Едгар По (Змия, Козирог), Максим Горки (Дракон, Овен).
Никой не би повярвал в истинския рационализъм на знака, ако не бяха се намерили поне няколко известни учени. И, разбира се, ето ги и тях: Дмитрий Менделеев (Кон, Водолей), Андрей Сахаров (Петел, Телец), Иля Мечников (Змия, Телец), Александър Айфел (Дракон, Стрелец), Алберт Айнщайн (Котка, Риби), Михаил Ломоносов (Котка, Скорпион).
Лично мен не ме поразява списъкът на композиторите, макар че в него са моите любими Джордж Харисън (Коза, Риби) и Пол Маккартни (Кон, Близнаци). Игор Стравински и Роберт Шуман (двамата Кон, Близнаци) представят класиците.
В живописта – Марк Шагал (Глиган, Рак), в мултипликацията – Фьодор Хитрук (Змия, Телец), в социологията – Фридрих Енгелс (Дракон, Стрелец), в шахмата – Роберт Фишер (Коза, Риби).
Знаменитата жена Лиля Брик (Котка, Скорпион).
РЕЖИСЬОРИ
Колкото и парадоксално да е, този умствен знак не завладява лидерски позиции в киното. Проблемът е в това, че поначало киното е нямо изкуство, а Професорите обичат да поговорят и карат героите на филмите си да бъбрят без спиране. Струва ми се, че Професорите са най-продуктивни в разговорно-песенните комедии. Тук най-успешен е Елдар Рязанов (Котка, Скорпион). Достатъчно е да си спомним колко много говорят и пеят в най-добрите му филми – „Карнавална нощ”, „Ирония на съдбата”, „Служебен роман”. Точно същия хороскоп има Александър Серий (Котка, Скорпион), създал „Джентълмени на успеха”, любимата комедия на нашия народ. До него е още един гений Константин Воинов (Кон, Близнаци), заснел „Женитбата на Балзаминов”. Близък е до комедийния жанр Пьотр Тодоровски (Бик, Дева), режисьорът, свързал съветската епоха с нашето време. „Интермомиче”, „Анкор и пак анкор!”, „Каква чудна игра” – и смешно, и страшно, умно и иронично.
ВЛАДЕТЕЛИ
Михаил Горбачов (Коза, Риби), при цялата бездарност на провежданата от него политика, изграждаше образа си доста точно. Той трябваше да говори много и говореше без спиране. За съжаление никой не пишеше речите му, смисълът им беше твърде муден, логиката им твърде неочевидна, нямаше нито правилна дикция, нито правилно произношение. Имаше само страст към безкрайни разговори и разсъждения, с което порядъчно отегчи съгражданите си.
Жените-управнички са съвсем друго нещо. Елисавета Петровна (Бик, Козирог), Екатерина II (Петел, Телец) и Мария-Терезия (Петел, Телец). Изглежда, феноменът на разсъдливата, гладко и логично говореща жена е поразявал неукрепналите умове на съвременниците.
Джордж Буш-младши (Куче, Близнаци) при целия си недостиг на образование е говорител поне по хороскоп. Впрочем, не му провървя много със съветници. Много по-успешно се нареди всичко при Франклин Делано Рузвелт (Кон, Водолей), американският президент, избиран четири пъти на този пост. Освен това Дуайт Айзенхауер (Тигър, Везни), Мао Цзедун (Змия, Козирог), Конфуций (Куче, Везни), Лев Троцки (Котка, Скорпион), Мартин Лютер (Котка, Скорпион) и Мартин Лютер Кинг (Змия, Козирог).
Няма коментари »
Все още няма коментари.
RSS хранилка за коментарите към тази публикация. TrackBack URI