Психологическа
ЗНАЦИ НА ВЪЗМЪЖАВАНЕТО (БЕЗЖАЛОСТНИ)
Три съседни знака – Глиган, Плъх, Бик.
Психологическа (битова) характеристика, предполагаща ниска чувствителност, дебела кожа и здрав имунитет. Всичко това е солидно основание да заговорят на груб език, да предпочитат груба храна и да се стремят с цялата си душа към груби условия за живот – палатки, раници, лагерни огньове, брадвички за изсичане на стъпала в леда, планини. Впрочем, според известния закон на романтизма, безжалостните хора са доста сантиментални и парадоксално сълзливи.
На възрастовата скала знаците на възмъжаване в плътна редица изобразяват младостта: (12-17), (17-24), (24-31) и доказват обособеността не само на млада физиология, но и на младежка култура. Нихилизъм, груби дрехи, разтърсваща музика – колко чудесно е всичко това до 30 години.
Светът е забелязал младежката култура, дал й е огромни пространства, особено на рок-музиката, в която Плъхът и Глиганът станаха абсолютни лидери и примери за подражание. Биковете са малко, защото знакът не е младежки, а тинейджърски. Плъховете отговарят за любовта, глиганите – за интелектуалните търсения.
ВЪЗДУШНИ ЗНАЦИ
Три съседни знака – Тигър, Котка, Дракон.
Психологическа (битова) характеристика, предполагаща мечтателност, замисленост, пренебрежение към предметния свят и активна механична дейност. Въздушният прави кариера, седнал в креслото, а легнал на дивана, се занимава с творчество. Ако понякога му се наложи да ходи или да тича, въздушният прави това много меко и безшумно, с което оправдава родството си с котешкото семейство. Ако приземените знаци оживяват мъртвата природа, въздушните се занимават с материализация на чувствените идеи.
На възрастовата скала въздушността много точно разкрива същността си, фактически се отъждествява със старостта. Става дума за трите последни възрасти: (55-70), (70-85), (85-100).
Също както ортодоксалността, въздушността е незаменима в поезията. Само при въздушните знаци заниманията с поезия не предизвикват неизбежното влечение към смъртта. Поети като Блок, Пастернак, Цветаева, Заболоцки освен ритъма и римата долавят и някаква музика на висшите сфери, която е толкова трудно да се чуе в суетата и шума на делничността.
ХУМАННИ (ЖАЛОСТИВИ) ЗНАЦИ
Три съседни знака – Змия, Кон, Коза.
Психологическа (Битова) характеристика, предполагаща много висока чувствителност, много тънка кожа и ранима душа. Впрочем, ранима е не само душата, но и тялото, защото черупката на двете е една. Оттук идват повишените изисквания към комфорт, желанието за нежна храна, нежна музика, за всичко нежно, тихо, ласкаво. Впрочем, изнежените външно се стараят да изглеждат сурови, крият чувствителността си, вечно избликващите сълзи в очите си.
На възрастовата скала хуманните знаци са призвани да одушевяват излишно механизираната дейност, затова винаги следват след приземените знаци. След двете първи (приземени) възрасти следват третата (3-7) и четвъртата (7-12) възрасти – и двете одушевяващи излишно механизираното дете. Аналогична история се случва с човека на 40 години, когато след свръхактивната приземена възраст идва свръхдългата (40-55) възраст на одушевяване.
Ние наричаме литературата на хуманизма велика литература, затова няма да се учудваме, че на челните места в тази литература са едни и същи знаци. У нас това е Пушкин (Коза), Гогол (Змия), Бунин (Кон). В Германия Гьоте (Змия), във Франция Балзак (Коза), Флобер (Змия), Пруст (Коза), в Испания Сервантес (Коза), в Англия и Ирландия Джойс (Кон), в Чехия Кафка (Коза). Всички те по един или друг начин са възпели малкия човек, вездесъщия Башмачкин.
ПРИЗЕМЕНИ ЗНАЦИ
Три съседни знака – Маймуна, Петел, Куче.
Психологическа (Битова) характеристика, предполагаща мощен стремеж към действия, и то предметни действия. Казано с прости думи, тези знаци създават хора, на които всичко идва отръки, майстори, със занаятчийски дарби. В техните умели ръце запяват и дървото, и металът, и камъкът.
На възрастовата скала приземеността е призвана да оживи мъртвата материя. Затова приземеността тържествува в двете първи възрасти (0-1), (1-3), а също и във възрастта за продължаване на рода (31-40).
Абсолютното разбиране на предметния свят и неговата механика прави приземените знаци централни в киното. Вгледайте се във филмите на Айзенщайн (Куче), Фелини (Маймуна) или Тарковски (Маймуна) и механиката на предметния свят ще ви стане ясна докрай. Прозата на приземените знаци е идеална за екранизация, независимо дали това е нашият класик Чехов (Маймуна) или техният Дюма (Куче), нашият фантаст Беляев (Маймуна) или чуждият Лем (Петел).
Няма коментари »
Все още няма коментари.
RSS хранилка за коментарите към тази публикация. TrackBack URI